Bedre samspill – større helsegevinst
Sammen må leger og helsepersonell i primærhelsetjenesten utveksle mer informasjon for å hjelpe pasienter, uansett hvor de befinner seg når det er behov for hjelp – og dermed bidra til større helsegevinst i befolkningen.
Kronikk: Tor Atle Rosness, lege i Hjemmelegene
Nicolai Klem, medisinsk ansvarlig lege i Hjemmelegene
Sofie Fossli, sykepleier i Hjemmelegene
Cecilie G. Berntsen, sykepleier i Hjemmelegene
AT MAN IKKE får time hos fastlegen når man trenger det, oppleves frustrerende. Et godt kollegialt samarbeid mellom fastleger og andre leger i primærhelsetjenesten er viktig. For når fastlegen ikke har tid, er det godt å vite at andre leger kan reise hjem til pasienter, særlig på tidspunkter når man vet fastlegen som oftest ikke har ledige timer som på kveldstid og i helgene.
For eldre pasienter kan et legetilsyn i hjemmet utsette en unødvendig sykehusinnleggelse
Slike mobile tjenester vil avlaste fastleger ved å skape mindre overtid for dem – og samtidig forbedre en hardt rammet fastlegeordning.
Fastleger slipper altså å bruke like mye ressurser på pasienter som har hatt hjemmebesøk av en annen lege, og som kan følges opp i forkant og etterkant av besøket. Dette gjelder spesielt for eldre pasienter hvor et legetilsyn i hjemmet kan utsette en unødvendig sykehusinnleggelse.
FØR OG NÅ. Før var hjemmebesøk en stor og anerkjent del av legeyrket og pasienten følte seg trygg ved at undersøkelsen foregikk i vante omgivelser. I disse dager har ikke legen nødvendigvis god nok tid til hver pasient på kontoret, og selv om allmennmedisin oppleves av vordende spesialister som et spennende fagfelt, er arbeidshverdagene notorisk lange.
Fastlegekrisen har også preget medisinstudenter. Det har nå blitt mer viktig at legen tilpasser seg pasienten, ikke omvendt. En syk person som slipper å vente på ledig legetime eller reise til et fullstappet legekontor eller legevakt, er med på å forebygge sykdom i befolkningen.
Når ventetid overstiger forventning hos pasienter, skaper det mistillit til hvordan det offentlige helsevesenet fungerer
FOREBYGGING – OG FOLKEHELSE. Magne Nylenna, professor emeritus og tidligere generalsekretær i Legeforeningen, mener det er nok leger i landet, gitt premisset om at folk ikke går «så ofte» til lege, og at grunnen til at det finnes mange leger i Norge er fordi vi har råd, ikke fordi det er behov. Denne påstanden kan oppleves som upassende av pasienter som ønsker å komme i kontakt med fastlegen, men som må vente i dager, i uker og enkelte ganger i opptil flere måneder.
Når ventetid overstiger forventning hos pasienter, skaper det mistillit til hvordan det offentlige helsevesenet fungerer. At pasienter ikke blir tilsett av lege når de trenger det, styrker ikke folkehelsen.
At pasienter ikke blir tilsett av lege når de trenger det, styrker ikke folkehelsen
ROM FOR BEDRE SAMARBEID. Det er viktig for mobile leger å være med på å utvikle nødvendig og bærekraftig teknologi når det gjelder å reise på besøk til pasienter, uten å ha ønske om å erstatte, eller påvirke i unødig grad, den viktige rollen til den offentlige helsetjenesten samt den essensielle jobben fastleger gjør hver dag. Men vi trenger bedre samarbeid mellom det private og det offentlige for å sikre at alle pasienter får tilbud om legehjelp når de trenger det.
Ved å reise hjem til en pasient, får leger en unik innsikt som ellers ville ha vært vanskelig å oppdrive i løpet av en 15 minutters konsultasjon på legekontoret.
Sammen må leger og helsepersonell i primærhelsetjenesten utveksle mer informasjon for å hjelpe pasienter, uansett hvor de befinner seg når de trenger hjelp og dermed bidra til større helsegevinst i befolkningen.
Tilleggsopplysninger: Artikkelforfatterne oppgir ingen interessekonflikter. De jobber i Hjemmelegene; et privat medisinsk tech-firma som ønsker å hjelpe pasienter i eget hjem når de trenger det.