Helseplattformen: Fastleger får ikke alle epikriser fra St. Olavs hospital
– Vi ser svært alvorlig på dette, da det potensielt kan true pasientsikkerheten, sier sykehusdirektør Grethe Aasved.
Denne artikkelen er mer enn to år gammel.
For snart to uker siden skjedde den både etterlengtede og fryktede overgangen til det nye journalsystemet Helseplattformen på St. Olavs hospital.
Etter de første tilbakemeldingene om en trygg og god overgang, har det dukket opp noen feil og problemer.
En uke etter overgangen fortalte tillitsvalgte ved Kreftavdelingen til Dagens Medisin at de opplever at ting går tregt etter innføring av systemet.
Nå melder Adressa.no at en feil ved journalsystemet fører til at fastleger ikke får alle epikriser fra St. Olavs.
En av dem, Erik Mørch ved Valentinlyst legesenter, forteller at han vanligvis får 10-20 digitale brev eller epikriser fra sykehuset daglig. I løpet av 12 dager har han bare mottatt rundt 5 meldinger, opplyser han til avisen.
– Redd for at noe glipper
Fastlegene skal blant annet få informasjon fra sykehuset om pasienters prøveresultater, om endringer i medisinlisten deres eller andre forhold fastlegen må følge opp.
– Det er vanskeligere å følge opp pasientene, og vi er redd for at vi glipper på noe, sier fastlegen til adressa.no.
Fastlegene kan heller ikke stole på at henvisningene de sender til St. Olavs hospital når frem som de skal med det nye journalsystemet. Mørch har nå fått beskjed om å sende henvisninger på papir.
Han mener dette problemet ikke bør komme som noen overraskelse.
– Da legevakten tok i bruk Helseplattformen, gikk det en måned før vi fikk epikriser, sier fastlegen.
– Svært alvorlig
Sykehusdirektør Grethe Aasved sier til adressa.no at de jobber med å skaffe en oversikt over omfanget av problemene. Hun forsikrer at både St. Olavs, Helseplattformen og Epic har dette som topp prioritet.
– Vi ser svært alvorlig på dette, da det potensielt kan true pasientsikkerheten, når fastlegene ikke får viktig informasjon fra sykehuset. Vi vil samtidig sette i gang tiltak ved å sende ut brev manuelt der vi vet det er problemer, sier hun i en epost til avisen.