Helsepolitisk impotens
Opprettelsen av det nye ekspertutvalget viser en sørgelig mangel på egen helsepolitisk vurderingsevne og handlekraft. Vi kan håpe på et lite mirakel når neste års statsbudsjett legges frem, men jeg er sterkt svekket i troen.
Denne artikkelen er mer enn to år gammel.
Innlegg: Petter Øgar, pensjonert ekspedisjonssjef i Helse- og omsorgsdepartementet (HOD) og tidligere kommunelege og fylkeslege i Sogn og Fjordane
EN VEL FUNGERENDE fastlegeordning er avgjørende for en likeverdig og bærekraftig helsetjeneste. Alle er enige om det. Fastlegeordningen er i krise og har vært det i flere år. Alle er enige om det også.
Og dette skjer til tross for at vi ligger i verdenstoppen når det gjelder antall leger per innbygger.
Se også: Hvor mange fastlegevelgere mistet Ap i dag?
UREALISTISK TIDSPLAN. Den 11. august, etter trekvart år i regjering, omtalte VG på nyhetsplass at statsminister Jonas Gahr Støre (Ap) og helseminister Ingvild Kjerkol (Ap) nedsetter et ekspertutvalg som skal utrede en rekke sider ved fastlegeordningen.
Enhver som har noe erfaring med utredningsarbeid, vet at en første tidsfrist på tre måneder for et ekspertutvalg er urealistisk kort tid hvis man skal trenge inn i kompliserte problemstillinger
Dette skal de gjøre med første leveranse etter bare drøye tre måneder. Enhver som har noe erfaring med utredningsarbeid, vet at det er helt urealistisk kort tid hvis man skal trenge inn i kompliserte problemstillinger.
EVNEN – OG VILJEN. Nå er det imidlertid ikke kunnskap om ordningen og utfordringene regjeringen står overfor, som mangler. Det er evnen og viljen til å treffe virksomme politiske beslutninger.
Fastlegeordningen er nylig grundig evaluert (2019), og det foreligger en fersk ekspertrapport om legevakt (2021).
Evalueringen identifiserer flere utfordringer som ble forsøkt fulgt opp av den forrige regjeringen gjennom en egen omfattende handlingsplan for allmennlegetjenesten. Det har vært lite uenighet om innholdet i planen, men misnøye med gjennomføringstempoet og størrelsen på bevilgningene.
Se også: Ta vare på kjernen i fastlegeordningen, Kjerkol!
HELSEPOLITISK IMPOTENS. Hva som nå er de riktige beslutningene, vil det være ulike meninger om. Arbeiderpartiet har hatt god tid til – og tilgang til – relevant faktagrunnlag for å drive internt helsepolitisk arbeid for å komme frem til hva de mener er de riktige beslutningene og de gode løsningene.
Det som nå skjer, viser en sørgelig mangel på egen helsepolitisk vurderingsevne og handlekraft. Vi kan håpe på et lite mirakel når neste års statsbudsjett legges frem, men jeg er sterkt svekket i troen.
Tilleggsopplysning: Artikkelforfatteren oppgir ingen interessekonflikter, men opplyser at han hadde ansvaret for å koordinere embetsverket i Helse- og omsorgsdepartementets arbeid med å gjennomføre samhandlingsreformen da den ble iverksatt i 2012.