
Illustrasjonsfoto: Getty Images
Foto:Én av fem henvendelser til Pasient- og brukerombudet gjelder fastlegeordningen
Pasient- og brukerombudet fikk i fjor rekordmange henvendelser. Én av fem henvendelser gjaldt fastlegeordningen, noe som skaper bekymring.
Denne artikkelen er mer enn to år gammel.

Nær 17.000 nordmenn tok kontakt i fjor, opplyser ombudet i en pressemelding.
20 prosent av henvendelsene handlet om fastlegeordningen. Disse henvendelsene har økt stabilt siden 2018.
– Statistikken vår gjenspeiler hvordan pasienter i hele landet opplever store utfordringer med ordningen. Fastlegekrisen er nå en realitet i mange kommuner, også i flere av landets største. Det har gått fra å være et problem i distriktet til å også bli et storbyproblem, sier nasjonalt koordinerende pasient- og brukerombud Jannike Bruvik i pressemeldingen.
– Vi er bekymret for om pasientsikkerheten i fastlegeordningen er god nok i mange av landets kommuner.
De siste fire årene har ombudet registrert en økning på 25 prosent når det gjelder saker om psykisk helsevern. I løpet av pandemien har de sett en kraftig økning av henvendelser om barn og unge som sliter.
– Vi tror ikke utfordringene forsvinner selv om pandemien er over. Snarere tvert imot, sier Bruvik.