Helsetilsynet går ut mot kosmetiske klinikker
Statens helsetilsyn ber 15 klinikker om å fjerne bilder og endre ordbruk etter tilsyn med markedsføring av kosmetisk behandling.
Denne artikkelen er mer enn to år gammel.
Ifølge helsepersonelloven skal markedsføring av helse- og omsorgstjenester være forsvalig, nøktern og saklig.
Nylig har Statens helsetilsyn gjennomført et større tilsyn av markedsføringen til helsepersonell som tilbyr kosmetisk behandling. Helsetilsynet skriver selv på sine nettsider at det ble fokusert på markedsføring på klinikkers hjemmesider, men også på Facebook- og Instagram-profiler.
15 klinikker har fått brev med anmodning om å fjerne før- og etterbilder av kosmetiske inngrep, og å informere om hvem som er medisinsk ansvarlig for de kosmetiske inngrepene i virksomheten, oppgir Helsetilsynet.
Ber om endret språkbruk
Helsetilsynet har også bedt klinikker om å «fjerne bruken av verdiladede begrep som «ridebukselår», «kalkunhals» og «grevinneheng».»
– Dette er begrep som bidrar til å forsterke oppfatninger om at noe som i utgangspunktet er en normal kroppsvariasjon, kan og bør endres på, skriver Helsetilsynet på sine nettsider.
Det finnes også en egen forskrift om markedsføring av kosmetiske inngrep. Her heter det at «narkedsføring av kosmetiske inngrep skal ikke utformes på en måte som er egnet til å virke støtende eller krenkende eller som spiller på folks lyter eller fordommer mot normale kroppsvariasjoner.»