Åreforkalkningskurs inspirert av «gaming»
Avdeling for ernæringsvitenskap på Institutt for medisinske basalfag har sett til dataspill (gaming) for å finne en god måte å formidle kunnskap om aterosklerose.
Denne artikkelen er mer enn tre år gammel.
I et nyopprettet e-læringskurs kan studentene se seg om i en blodåre, for å lære om aterosklerose.
Aterosklerose er åreforkalkning, som kan føre til hjerteinfarkt og hjerneslag.
– Hele programmet er interaktivt og gir blant annet en 360-graders visning inne i en blodåre. Her kan man se hvordan de ulike cellene og partiklene i blodåren ser ut, og hva de heter. Dette er kombinert med videosnutter, fun facts og ny forskning, sier postdoktor Karianne Svendsen ved avdeling for ernæringsvitenskap ved Universitetet i Oslo (UiO) til Dagens Medisin.
Hun har laget kurset i samarbeid med ernæringsprofessor Kjetil Retterstøl og selskapet MedXplore, som spesialiserer seg på medisinske visualiseringer.
– Alvorlige sykdommer
– Både hjerteinfarkt og hjerneslag er alvorlige sykdommer der aterosklerose spiller en avgjørende rolle. Aterosklerose kan effektivt forebygges, men i liten grad reverseres. Derfor er det viktig å identifisere personer med rask utvikling av aterosklerose for å forhindre prematur sykdom og død, sier Svendsen i en pressemelding fra UiO.
Kurset inneholder korte filmsnutter hvor Retterstøl tegner og forklarer hvordan kolesterol kan ende opp i blodårene og tette de.
Ifølge pressemeldingen er kurset tilpasset modul en og to for studenter på medisin, tannlege og klinisk ernæring ved Universitetet i Oslo. I tillegg er det passende for farmasøyter og som fordypning i andre helsefagutdanninger som fysioterapi og sykepleie.
Kurset er åpent tilgjengelig i e-læringsportalen til Universitetet i Oslo.
«Gamification»
Professor Kjetil Retterstøl ved Universitetet i Oslo sier i en pressemelding hos NTB at de nå tester ut såkalt gameifisering på e-læringsplattformen.
– Vi har skjønt, etter disse koronatider, hvor viktig det er å ha andre undervisningsalternativer enn den vanlige undervisningen face to face og med tavle. Å lage kurs som studentene kan ta hjemmefra vil være viktig i framtiden, sier han i pressemeldingen.
– Og de unge er glad i spill. De liker å knotte seg rundt på skjermen, og de liker at det gjemmer seg historier og utfordringer i dette spillet. Spillteknologi kan være bra for å fange interessen. Og for å lære må man ha nettopp fokus og interesse. For meg personlig blir det for mye hulter til bulter, men hvis den nye metoden stimulerer interessen til de unge er det bra.