Størst sosial ulikhet i bruk av helsetjenester blant eldre
Personer over 45 år bruker helsetjenester i større grad enn yngre grupper. Samtidig er det en sterkere sammenheng mellom variasjonen og utdanningsnivå og inntekt.
Denne artikkelen er mer enn tre år gammel.
Til tross for at Norge er et land med gode, offentlige helsetjenester og at folks helse blir bedre med økende utdannings- og inntektsnivå, er det fortsatt sosial ulikhet innen helse. Slik konkluderer en fersk rapport fra Statistisk sentralbyrå (SSB).
Byrået har på oppdrag fra Helsedirektoratet gjennomgått bruken av helsetjenester på oppdrag fra Helsedirektoratet.
Størst forskjell blant eldre
Den nye rapporten konkluderer med at det er eldre over 45 år med lav utdanning som har dårligst helse og bruker helsetjenester mest. I denne gruppen er det også en sterkere sammenheng mellom bruken av helsetjenester og utdanningsnivå og inntekt.
Forskjellene ble imidlertid mindre ved å justere for svekket helse.
Bruker allmennlegen mest
Som tidligere vist i en rapport fra 2017, er det blant annet fortsatt slik at personer med lavere utdanningsnivå og lavere inntekt som i størst grad benytter seg av allmennlegetjenester. Det er også flere i disse gruppene som har hatt døgnopphold på sykehus.
Når det gjelder andre tjenester, er bruken størst i den andre delen av skalaen.
– Høyere utdannings- og inntektsgrupper bruker helsetjenester som legespesialist, fysioterapi og tannlege i større grad. Det er en klar sosial gradient etter inntekt i bruk av tannlegetjenester, uavhengig av helsetilstand. Det samme gjelder for bruk av legespesialist, står det i rapporten.
Yngre oppgir udekket behov
– De aller fleste får den helsehjelpen de trenger, men det er til dels store forskjeller mellom ulike sosiale grupper, heter det i rapporten.
Det er imidlertid noen som opplever at behovet for helsehjelp ikke blir dekket. Det gjelder flere yngre enn eldre.
– Behovet er størst i sårbare grupper, som hos personer med lav inntekt, svekket helse, psykiske plager, uføre og arbeidsledige. Blant dem som har et udekket behov for legehjelp er det sjelden dårlig råd eller transport som er årsaken, men enkelte mener det er for lang ventetid for å få time, skriver SSB-forskerne.
Her skiller imidlertid tannlegetjenester seg ut.
– For tannlegetjenester er dette annerledes, her sier halvparten av dem med et udekket behov at de ikke har hatt råd til tannlegebehandling, skriver rapportforfatterne.