Har brukt nærmere 6 millioner på intern personvernkonflikt
Behandlingen av den omfattende varslersaken som ble meldt inn i 2019 har kostet Oslo universitetssykehus 5,8 millioner kroner.
Denne artikkelen er mer enn fire år gammel.
Etter at 22 leger og forskere meldte inn en rekke saker i et fellesvarsel i fjor har advokatfirmaet Haavind bistått Oslo universitetssykehus (OUS) med juridisk bistand. Advokatfirmaet har på oppdrag fra sykehuset utarbeidet så kalte faktumrapporter om sakene som ble meldt inn av de 22 varslerne.
I 2019 og 2020 har arbeidet tilknyttet granskningen behandlingen av varslersakene kostet 5,8 millioner kroner oppgir OUS til Dagens Medisin.
– Det er en anselig mengde penger, men at det var nødvendig for å få håndtert saken på en god og riktig måte med ekstern bistand. Det var et krav om at dette ikke skulle håndteres internt, sier administrerende direktør Bjørn Atle Bjørnbeth til Dagens Medisin.
– Var det riktig å bruke nærmere seks millioner kroner på advokatbistand i denne saken?
– I og med at saken er som den er, og at det var nødvendig å flytte den ut av huset, så er svaret ja.
– Vanskelig sak for sykehuset
– Hva legger du «i og med at saken er som den er»?
– Det har vært en omfattende og vanskelig sak for sykehuset.
Da Dagens Medisin intervjuet Bjørnbeth i forrige uke var det planlagt et møte mellom ham og varslergruppen om tilrettelegging for forskning ved sykehuset.
– Møtet gikk bra og vi kommer til å jobbe videre med saken for å få dette arbeidet over i et bedre spor, sier direktøren tirsdag.
– Hva innebærer det?
– Det betyr å komme over i et bedre spor hvor det er tillit mellom administrasjonen og forskermiljøene, samt at vi kan bidra til å møte forskermiljøene på en bedre måte enn det de har opplevd så langt.
– Ikke ferdige
– Vi setter pris på at de har lagt ressurser på dette. Det har vi ønsket. Det viser at sykehuset har tatt saken på alvor. Det er mye penger, men det er en alvorlig sak, sier lege og forsker Fridtjof Lund-Johansen, som er en av varslerne i saken.
Han viser til at varslerne har lest og godkjent faktumrapportene som sykehuset har fått fra advokatfirmaet, men at de mener at sykehuset må ta tak i utfordringene innen personvern ved sykehuset.
– Vi anser oss ikke ferdige med denne saken.
Har tillit til direktøren
Lund-Johansen er også fornøyd med møtet med sykehusets direktør.
– Vi følte at vi ble møtt på en bedre måte. Det var en bedre tone, og vi har tillit til at direktøren klarer å rydde opp i dette.
– Hva innebærer det å «rydde opp», slik du ser det?
– Jeg mener at man må få inn bedre juridisk kompetanse. Sykehuset må for eksempel forhøre seg med personer som har kompetanse på denne typen komplisert juss.