OVERTAR: Mandag tar Babcock SAA over for Lufttransport AS og skal drifte ambulansefly ved landets syv ambulanseflyplasser. Foto: Arkivfoto

Luftambulansen har byttet operatør: – Tilfredsstillende beredskap

De tolv første timene etter at flyselskapet Babcock SAA overtok driften av ambulanseflyene i Norge vurderes situasjonen som tilfredsstillende, oppgir Luftambulansetjenesten HF.

Publisert

Denne artikkelen er mer enn fem år gammel.

Saken er oppdatert.

Etter midnatt natt til mandag ble nye ambulansefly satt i drift ved landets syv ambulanseflyplasser. Luftambulansetjenesten er offentlig og eies av de fire regionale helseforetakene. Babcock SAA vant i fjor anbudet for perioden 2019 til 2030, som har en kostnadsramme på 2,6 milliarder kroner.

– Vi er så godt forberedt som vi kan være, sa kommunikasjonsrådgiver Knut Haarvik i Luftambulansetjenesten HF som driver luftambulansetjenesten på vegne av de regionale helseforetakene før operatørbyttet.

Overgangen fra den tidligere operatøren Lufttransport AS til Babcock SAA, har budt på flere utfordringer. Blant annet har den nye operatøren hatt lange forhandlingsrunder med både piloter og flyteknikere. 90 piloter har gått til sak mot sin nye arbeidsgiver og for få dager kom nyheten om at den tidligere operatøren har sendt inn en bekymringsmelding til Luftambulansetjenesten HF.

Mandag oppgir Haarvik at overgangen har gått bra så langt:

– Vi har diskutert situasjonen med de medisinske miljøene og vurderer ambulanseflyberedskapen til å være tilfredsstillende, med noe begrenset kapasitet på kortbane.

Status så langt er to fly i beredskap, ett fly på trening med noe redusert beredskap og fire ekstrafly i beredskap.

Vil gjøre tilbakeføringsoppdrag

Den første dagen etter overtakelsen har blitt ansett for å være den mest krevende. På forhånd var det lagt opp til at det ikke skulle gjennomføres tilbakeføring av pasienter til lavere omsorgsnivå. Det har nå blitt endret, oppgir Haarvik.

– Flyene kommer til å ta noen tilbakeføringsoppdrag likevel, men dette er et begrenset antall oppdrag som kan bli skjøvet på dersom det kommer andre og viktigere oppdrag som må løses. 

Forsvarshelikoptre i beredskap

I en tiltaksplan utarbeidet av Luftambulansetjenesten HF som Dagens Medisin har fått innsyn i står å lese at helseforetaket mener at den største risikoen er knyttet til overtakelsestidspunktet og de påfølgende dagene.

– Vi har forankret tiltakene i de medisinske miljøene som koordinerer tjenesten og er enige i at dette er tiltak som vil fungere i overgangsperioden på to uker. Vi har blant annet to helikoptre fra Forsvaret og et crew fra Norsk luftambulanse som kan settes inn dersom det imot alle solemerker skulle være noe vi har oversett, sier Haarvik.

Dette er blant tiltakene i planen:

  • Frem til 10. juli er beredskapsnivået økt og det skal gjennomføres daglige statusmøter mellom helseforetaket og Babcock
  • Det innføres flere tiltak for å sikre beredskapen. Blant annet er helikopteroperatøren Norsk Luftambulanse hentet inn som bakvakt frem til klokken 12 på fredag. Også to helikoptre fra Forsvaret kan settes inn på kort varsel.
  • To jetfly fra kommersielle flyselskaper stiller ved behov.

Det blir ikke gjennomført noen planlagte tilbakeføringsoppdrag mandag 1. juli.

Det er Babcock som har ansvar for å kompensere for beredskapssvikt etter leverandørbyttet.

– Har svart ut

Haarvik vil ikke gå inn på detaljene i bekymringsmeldingen som er sendt inn til helseforetaket.

– Bekymringsmeldingen er sendt fra deres advokat og da er det naturlig at våre advokater ser på den for å svare ut dette.

– Men dere ser ikke situasjonen i et annet lys etter å ha fått den?

– Nei, mye av dette er ting vi har svart ut før. Den har ikke endret måten vi ser på dette.

Fikk kritikk for rolleblanding

Tildelingen av anbudet har også vært omstridt ettersom Helse Nords daværende styreleder Marianne Telle fikk kritikk for sammenblanding av roller og inhabilitet i forbindelse med tildelingen av kontrakten. Tidligere UNN-direktør Tor Ingebrigtsen har tatt selvkritikk for utførelsen av prosessen og sagt at anbudsrundene var mangelfulle.

Powered by Labrador CMS