Utsetter SMS-stansen ytterligere
Hove Medical stenger likevel ikke ned forbindelsen mellom System X og Helserespons i neste uke. Men SMS-floken er ikke løst.
Denne artikkelen er mer enn fem år gammel.
Det vakte sterke reaksjoner i fastlegekorpset da Hove Medical i forrige uke varslet at ville stenge integrasjonen mellom System X og Helserespons – med bare to dagers varsel. Etter protester valgte Hove Medical å utsette nedstengingen av tjenesten, som blant annet muliggjør SMS-bestilling og påminnelse av legetime, til 3. september.
Samtidig vant to privatklinikker frem i tingretten med en midlertidig forføyning som slo fast at SMS-løsningen må bestå ut året for å unngå kaos i kommunikasjonen mellom lege og pasient. Retten mente det ville være til fare for pasientenes helse.
Kan bli rettsmøte
Kjennelser som blir avsagt umiddelbart uten rettsmøte kan ikke ankes, men motparten kan kreve en muntlig forhandling. Dersom Hove Medical begjærer dette, blir det rettsmøte.
– Vi har ikke bestemt om vi skal be tingretten om å gjennomføre muntlige forhandlinger, men vil ta stilling til dette ganske raskt. I mellomtiden forblir Helserespons fullt integrert med System X for samtlige kunder, også etter den opprinnelige fristen vi satte til 3. september, sier Joar Bølstad, produktsjef i Hove Medical.
Les kommentar: Farlig makt til leverandørene
Selskapene Hove Medical og WTW, som leverer Helserespons, krangler om hvem som har skylden for bråket som nå har oppstått. Det var WTW som i april sa opp den opprinnelige samarbeidsavtalen, og hittil har ikke selskapene klart å enes om en ny. Dagens Medisin får opplyst at om lag 40 prosent av norske fastlegekontor i dag har avtale med selskapene for levering av disse tjenestene.
– Vi er innstilt på å prøve å finne en løsning som gjør at Helserespons også i det videre blir fullt integrert med System X for samtlige kunder. Derfor er vi åpen for dialog med WTW, for å se om de likevel vil gjenoppta avtalen de sa opp med virkning fra 1. august, skriver Bølstad til Dagens Medisin.
Vurderer rettslige skritt
Legeforeningens juridiske avdeling jobber med å kartlegge hvilke rettigheter legene har i sine kontrakter. I forrige uke sendte de et brev til Hove Medical hvor de ba om en redegjøring av de kontraktsrettslige vurderingen for stengingen, og etter purringer fikk de svar. Her understreker Hove Medical at alle kunder vil ha tilgang til samtlige tjenester inntil «rettslige spørsmål er avklart».
– Vi er i kontakt med leverandørene og søker å finne den beste løsningen for legene. Om det blir en avtale eller gjennom rettslige skritt er ikke avklart, sier Aadel Heilemann, seksjonssjef i avdeling for jus og arbeidsliv i Legeforeningen.