Ingen løsning på SMS-gebyr
Helsedirektoratet har siden april forsøkt å avklare om legene har lov til å ta seks kroner for SMS-bestilling av legetime.
Denne artikkelen er mer enn fem år gammel.
Pasienter ved en del legekontor må fortsatt betale seks kroner for SMS-bestilling av legetime, selv om en ny forskriftsendring fra januar i år skulle forby nettopp dette. Som følge av dette varslet Helfo fastlegene om at de umiddelbart måtte slutte med gebyrinnkrevingen.
Firmaet HelseRespons, som leverer systemet med SMS-bestilling til en rekke av landets legekontor, argumenterer med at de går klar av forskriften, selv om pasienten belastes med gebyr.
– Juridisk krevende
Da Dagens Medisin skrev om saken i vår, lovet Helsedirektoratet å komme med en avklaring «så raskt som mulig». I mellomtiden kunne legene opprettholde avtalene med HelseRespons. Åtte måneder senere har direktoratet fortsatt ikke konkludert.
Dermed må pasientene fortsatt finne seg i å betale gebyr hver gang de bestiller time via SMS.
– Juristene er ikke til bunns i denne saken. Det er en krevende sak juridisk, sier avdelingsdirektør Steinar Mathisen i Helsedirektoratet.
– Beklagelig
– Dere har utredet dette spørsmålet siden april. Hvor lang tid skal det ta?
– Det er beklagelig for pasientene at det tar så lang tid. Vi er i dialog med departementet og alle berørte parter for å komme til bunns i saken, men konstaterer at saken er vanskelig rent juridisk. Vi kan ikke foreta oss noe før vi er sikre på hvordan forskriften er å fortolke.
– Betyr dette at forskriften var uklart formulert i utgangspunktet?
– Forskriften kan kanskje tolkes på en annen måte enn vi og Helsedepartementet har lagt til grunn. Intensjonen med forskriften var å hindre at pasientene skulle få øke kostnader som følge av at legekontorene tar i bruk nye IKT-vinninger. Det er et gode for alle, men kostnadene skulle ikke tilfalle pasientene, sier Mathisen.