– Beklager til foreldre og barn, beklager til de ansatte
Oslo universitetssykehus beklager til foreldre, barn og ansatte for at situasjonen er som den er.
Denne artikkelen er mer enn fem år gammel.
Som Dagens Medisin skriver, står 350 kronisk syke barn i intern kø ved Oslo universitetssykehus (OUS) og venter på kontroll.
Barnelege Jarle Rugtveit og kollegene har flere ganger varslet ledelsen om forholdene. Til Dagens Medisin sier Rugtveit at han ikke lenger har samvittighet til å la være å rope varsko om underkapasiteten.
Anne Amdam, konstituert klinikkleder ved Barne og ungdomsklinikken ved OUS, uttaler i en epost til Dagens Medisin at sykehuset beklager på det sterkeste, og skriver følgende i sitt svar:
– Vi beklager sterkt de problemer kapasitetsutfordringene ved noen fagområder i Barne- og ungdomsklikken har gitt for pasienter og pårørende. Vi beklager også dette overfor våre ansatte som daglig gjør sitt beste for å gi en god og omsorgsfull behandling.
– Det er riktig at vi har kapasitetsutfordringer innenfor særlig et par av fagområdene i Barne- og ungdomsklikken, deriblant gastroenterologi hvor Jarle Rugtveit har et medisinsk faglig ansvar.
– Vi foretar en gjennomgang av hvert enkelt fagområde, audits, hvor vi blant annet får tilbakemeldinger på oppgavene vi utfører og om det er pasienter vi behandler som bør behandles andre steder i helsevesenet. For blant annet gastrofaget har det vært dialog med avtalespesialister og fastleger, samt lokalsykehus, om hvem som skal behandle pasienten på hvilket nivå. Videre har vi et poliklinikkprosjekt hvor vi ser på tilgjengelige ressurser sett opp mot de oppgavene som skal løses.
– I gastrofaget ser vi to utfordringer, den ene er for lav skopi-kapasitet og den andre er at det for liten legekapasitet til å løse oppgavene. Ledelsen på klinikknivå arbeider for å finne løsninger på den lave skopi-kapasiteten. Vi har også en plan for økning av legekapasiteten på fagområdet gastro fra 1. september. Tiltakene som er iverksatt og skal iverksettes håper vi vil føre til at pasientene får den behandlingen de har behov for til rett tid.
– Vi har som lovpålagt hatt stort fokus på å unngå fristbrudd og dette fokuset skal vi fremdeles ha, men vi må balansere kravene til å motta nye pasienter og behovet for å følge opp pasienter som allerede er i pasientforløp hos oss.