– Feil kritikk
Stortingspolitikere er kritiske til hvordan det har blitt kommunisert om ambulanseflykrisen. Helse- og omsorgsminister Bent Høie (H) mener det er feil å kritisere dem som har prøvd å komme med informasjon til befolkningen.
Denne artikkelen er mer enn fire år gammel.
Flere stortingspolitikere kritiserer måten det har blitt kommunisert om ambulanseflykrisen.
– Kommunikasjon er alltid krevende i en sånn situasjon. Jeg synes det er feil å kritisere dem som har prøvd å nå ut til befolkningen med mest mulig faktainformasjon i en situasjon der det har vært veldig mange påstander fra ulikt hold som kan ha bidratt til å skape større usikkerhet i befolkningen. Måten kommunikasjonen har fungert i denne situasjonen vil være en del av de forholdene som vil bli evaluert, og som vi skal lære av, sier helse- og omsorgsminister Bent Høie (H) til Dagens Medisin.
– Når det er sagt, synes jeg opposisjonen også bør rette blikket mot seg selv. Et eksempel er Ingvild Kjerkols uttalelse til Dagbladet torsdag hvor hun påstod at det ikke var fly fra Babcock i luften. Dette var helt feil, og er et eksempel på nasjonale politikere som gir et feilaktig bilde av situasjonen.
– Ikke fornøyd
Driftssjef Hilde Sjurelv i flyselskapet Babcock Scandinavian AirAmbulance uttaler til Dagens Medisin at de aldri har påstått at leveransen er god nok.
– Tvert imot. Vi har både sagt at vi ikke er fornøyd, og vi har beklaget at tilgjengeligheten på ambulansefly ikke har vært god nok. Samtidig har vi forsøkt å beskrive hvordan vi jobber med å sikre tilgjengelige ressurser for pasienter som har behov for ambulansefly i denne krevende situasjonen, sier driftssjef Hilde Sjurelv til Dagens Medisin.
Hun viser til at Babcock hentet inn tre ekstrafly for å hindre at beredskapen svekkes for mye, og har bemannet alle basene med velfungerende ambulansefly.
– To av ekstraflyene, en jet og en B250, kan lande på langbane. Mange pasienttransporter er mellom langbaner, og ved å sette inn dette flyet frigjøres kapasitet for kortbaneflyene. Babcock ila de fem flyene som ikke ble satt på bakken operative begrensninger, men de kan fortsatt operere på kortbanenettet i Nord-Norge.
Ventet sterke reaksjoner
– Da Babcock valgte å sette fem fly på bakken for å finne årsaken til de uregelmessighetene pilotene hadde opplevd, visste vi at det ville komme sterke reaksjoner fra politisk hold. Men det kunne vi ikke ta hensyn til. For Babcock kommer sikkerheten for våre medarbeidere, pasienter og helsepersonell alltid foran, sier hun.
Nå viser hun til at jetflyet på Gardermoen har vært i tjeneste hele perioden
– I helgen har vi hatt fem av våre egne fly uten begrensinger og gjort justeringer på ytterligere tre. Alle baser har vært operative med våre egne fly. Vi har i tillegg stilt med ytterligere tre tilleggsressurser – 2 jet og en B250, sier Sjurelv.
Babcock forventer at alle deres egne fly er fullt ut operative i løpet av onsdag.
– Vi vil benytte ressurser fra Sverige også i inneværende uke for å styrke tilgjengelighet og beredskap. Dette vil være en jet og 2 B250 hvorav den ene vil operere kortbane. Luftambulansetjenesten HF stiller i tillegg med ytterligere ressurser, påpeker Sjurelv.