Nytt håp for omstridt smittefly
Norge fikk oppdraget fra EU om å etablere et ambulansefly for transport av pasienter med alvorlige smittsomme sykdommer. Det kan bety at det mye omtalte «smitteflyet» fra Widerøe får bli i beredskap inntil ny løsning er på plass.
Denne artikkelen er mer enn tre år gammel.
Som Dagens Medisin skrev i juni, har EU forsterket og styrket sin katastrofeberedskap, blant annet gjennom prosjektet «rescEU», som har som mål å i større grad kunne beskytte innbyggerne mot katastrofer, samt håndtere nye risikoer.
Norge fikk oppdraget fra EU og avtalen som er inngått innebærer at EU fullfinansierer tilbudet i perioden 2021-2026, en samlet ramme på cirka 60 millioner euro.
Helse- og omsorgsdepartementet (HOD) har gitt de fire regionale helseforetakene (RHF) i oppdrag å etablere et permanent jetfly i tråd med spesifikasjoner i avtalen mellom Helsedirektoratet og EU.
Ledet av Luftambulansetjenesten
I møtet mellom de fire administrerende direktørene i helseregionene før jul, ble Luftambulansetjenesten HF (LAT HF) gitt i oppdrag å lede et prosjekt, med bidrag fra ambulanseflymiljøene i alle de regionale helseforetakene, CBRNE-senteret ved Oslo univeritetssykehus (OUS) og Helsedirektoratet.
Prosjektgruppen skal blant annet utrede og anbefale anskaffelsesstrategi, estimere kostnader og avklare hvordan disse skal fordeles mellom EU og RHF-ene, samt utarbeide et faglig konsept og anbefale plassering av flyet, fremgår det av møtereferatet.
Midlertidig løsning
Som Dagens Medisin omtalte i begynnelsen av desember, har det ombygde Widerøe-flyet, med EpiShuttle-kuvøser og mannskap, kostet 45 millioner kroner siden det sto i beredskap i mars. I perioden mars til og med oktober hadde det seks oppdrag.
I nevnte AD-møte ble det bestemt at kontrakten om at leie av et ombygd Dash-8 fly til transport av covid-19-pasienter skal sies opp.
– Vi anser at vi har tilfredsstillende kapasitet til slik transport i den aktuelle situasjonen», utdypet Stig Slørdahl, administrerende direktør i Helse Midt-Norge til Dagens Medisin.
Men i listen over hva prosjektgruppen skal utrede for rescEU-ressursen, fremgår det også at det også skal vurderes en eventuell midlertidig bruk av dagens innleide fly fra Widerøe for smittevern i EU-programmet frem til ny ressurs er på plass.
Må dekkes av EU
Det er bevilget fem millioner euro fra EU for første år av avtalen til å dekke forberedelser, trening, utgifter til anskaffelse av fly og medisinsk teknisk utstyr og lignende.
De administrerende direktørene forutsetter at kostnadene ved prosjektet dekkes av disse midlene.