Flygere møter Babcock i retten
Piloter som ble med over til den nye luftambulanseoperatøren Babcock SAA, har saksøkt selskapet.
Denne artikkelen er mer enn fire år gammel.
Saken er oppdatert.
Bakgrunnen for rettssaken som starter i Nord-Troms tingrett tirsdag er betingelsene pilotene fikk da selskapet Babcock overtok ansvaret for driften av luftambulansene i 2019.
Da den tidligere operatøren Lufttransport tapte anbudsprosessen, mistet pilotene jobben. Saksøkerne er 90 flygere som fikk tilbud om jobb hos den nye operatøren. Dette skjedde uten en så kalt virksomhetsoverdragelse som innebærer at personell følger med ved bytte til ny leverandør. Jobb-byttet medførte lavere lønn og tap av ansiennitet for pilotene.
Pilotene mener at overføringen av personellet egentlig er en virksomhetsoverdragelse etter arbeidsmiljøloven. Det bestrider selskapet.
- Vi er glade for at vi fikk med 90 av de dyktige og erfarne pilotene i tjenesten da vi tok over. Men i det totale regnestykket må det også tas med at Babcock har investert en milliard kroner i nye fly, bygget opp en ny driftsorganisasjon fra bunnen, etablert en ny organisasjon for teknisk vedlikehold, og investerer 85 millioner kroner i ny hangar i Tromsø som skal være base for det tunge vedlikeholdet av ambulanseflyene i Norge og Sverige, sier driftssjef Hilde Sjurelv i selskapet i en uttalelse.
Advokat Lars Holo som representerer pilotene oppgir at hans klienter ikke gir uttalelser tirsdag, og at deres syn vil fremmes i rettssalen.
Det har lenge vært debatt om hvor vidt det burde vært gjennomført en virksomhetsoverdragelse i forbindelse med overgangen til ny leverandør. Da saken var oppe i Stortinget i 2018, sa administrerende direktør Øyvind Juell i Luftambulansetjenesten HF at foretakets jurister ikke anbefalte å ta med virksomhetsoverdragelse i anbudet fordi det kunne være i strid med EØS-lovgivningen.
Tingretten har satt av fire dager til rettssaken.