– Hele den akuttmedisinske kjeden må evalueres
Foretakstillitsvalgt for Delta ved Universitetssykehuset Nord Norge (UNN), Jan Eivind Pettersen, mener man i debatten om luftambulansen i nord, fullstendig glemmer å se på hele akuttkjeden.
Denne artikkelen er mer enn fem år gammel.
– Når vi snakker om hvor viktig det er med rask responstid på fly: Det er ambulansen som er grunnfjellet i den akuttmedisinske kjeden. Ambulanseflyene kan ikke lande i hagen. Det konstaterer foretakstillitsvalgt for Delta ved Universitetssykehuset Nord Norge (UNN), Jan Eivind Pettersen
Hjemmevakt
– Da er det viktig at ambulansene kommer fort frem til pasientene. I Finnmark er det hjemmevakt ved 90 prosent av ambulansestasjonene, noe som gjør at vi her får lengre responstid, sier Pettersen, som viser til tall fra Ambulanseforbundet.
– Får du hjerteinfarkt og har ambulansepersonellet på hjemmevakt, så kan det skjer at personellet da kjører forbi pasienten – eller ulykken - på vei til stasjonen for å hente ambulansen. Og så snakkes mye om hjerneslag og viktigheten av rask respons og de første minuttene, bemerker Pettersen.
– Resten av landet har cirka kun to prosent ambulanser på hjemmevakt. Totalt i nord Norge er det rundt 80 prosent hjemmevakt. Og for øvrig – når du er på hjemmevakt så får du betalt for sju timer, noe jeg vil kalle nesten sosial dumping. Dette er ting som sykehusledelse og klinikkledere kan gjøre noe med.
– Må evaluere
– Vi må starte med å evaluere hele den akuttmedisinske kjeden – den er som et tannhjul og må fungere i alle ledd. Kjeden starter med at man ringer ambulansen. Og det grunnleggende for å få ned responstiden er at folk ikke kan ha hjemmevakt – det er en gammeldags ordning, sier Pettersen.